Dieta Paleo: hranirea ca in epoca de piatra

Dieta Paleo: hranirea ca in epoca de piatra

Dieta Paleo, acesta este numele celui mai nou trend la Hollywood, in materie de slabit. In ce consta? Dieta Paleo, denumita si dieta epocii de piatra, permite consumul exclusiv al alimentelor care erau accesibile si stramosilor nostri in epoca de piatra. Astfel, dieta presupune un consum mare de legume, fructe si carne. Va prezentam in mare aceasta dieta, impreuna cu cateva retete delicioase pe care le puteti incerca la micul dejun, pranz sau cina. Nu vom trece insa cu vederea parerile critice impotriva acestei diete.

Principiile dietei epocii de piatra

Dieta Paleo pleaca de la ipoteza ca materialul nostru genetic nu s-a modificat aproape deloc de la epoca de piatra incoace. De aceea, hranirea precum in epoca de piatra ar fi singura metoda adecvata, sunt de parere sustinatorii acestei diete, deoarece genele noastre s-au adaptat la aceasta hrana de-a lungul a milioane de ani.

Se pare ca asimilarea de carbohidrati prin hrana a ajutat la transformarea homo sapiens in omul modern. In prezent, sustinatorii acestei diete vad in acest mod de hranire, o metoda de a evita bolile civilizatiei: obezitate, diabet si boli ale inimii si sistemului circulator.

Iata cum functioneaza dieta Paleo

Dieta Paleo presupune consumul exclusiv al alimentelor care erau accesibile si inaintasilor nostri in epoca de piatra – si anume inainte ca acestia sa devina sedentari. De aceea, produsele lactate si cerealele trebuie evitate pe cat posibil in timpul dietei. Se va renunta si la alimentele procesate, la zahar si alcool.

In locul lor se vor consuma fructe, legume, oua, nuci, ciuperci si verdeturi, peste si fructe de mare. Cel mai important loc in dieta il constituie consumul de carne, care era intr-adevar mai ridicat in randul stramosilor nostri, regula care se va aplica si in timpul dietei.

Recomandare: Cei care doresc pot sa completeze dieta cu insecte, viermi si larve. Aceste obiceiuri alimentare sunt insa mai putin raspandite in vest si nu constituie o obligatie.

Hrana din epoca de piatra: retete delicioase

Va prezentam trei retete in cele ce urmeaza, cu ajutorul caror puteti testa dieta Paleo timp de o zi.

Mic -dejun: Incepeti ziua cu ciuperci si o omleta: taiati 300 grame de ciuperci Champignons in felii si tocati marunt o ceapa. Prajiti usor ceapa in tigaie, adaugati ciupercile si lasati sa scada lichidul. In final pregatiti o omleta din doua oua.

Pranz: Iata cum va arata pranzul: taiati si prajiti apoi 200 de grame de carne de vita in fasii subtiri. Intre timp, taiati in jumatate 10 rosii cherry si feliati doua cepe verzi. Adaugati ceape peste carnea de vita si prajiti-le usor impreuna. La final adaugati rosiile si amestecati totul.

Cina: Cina va consta intr-o salata crocanta de pui: Pentru aceasta, feliati 120 grame de pui in felii subtiri si prajiti-le. Taiati si 300 grame de ridichi, 200 grame de rosii, 100 grame de morcovi si 100 grame de gulii in felii subtiri. Adaugati apoi si putin ulei de masline, sare, piper si verdeata de sezon peste salata.

Dieta mai stricta nu permite adaugarea de ulei de masline peste salata sau pentru prajit. Il puteti inlocui cu apa.

Critici: argumentele pentru dieta Paleo

  • Principiul dietei Paleo presupune un consum de alimente sanatoase precum fructe, legume, ciuperci si nuci. Un alt aspect pozitiv este incurajarea consumului alimentelor in sezon.
  • Alimentele nesanatoase precum dulciurile, alcoolul si cele de tip fast food sunt complet excluse.
  • Dieta Paleo este usor de urmat, deoarece nu exista restrictii cantitative. Scapati de necesitatea numararii caloriilor.
  • Daca ne bazam pe declaratiile celor care au testat dieta, in primele saptamani dupa inceperea acestui regim, se inregistreaza scaderi masive in greutate.

Exista anumite studii care releva efectul pozitiv al dietei Paleo asupra corpului. Astfel, unul dintre aceste studii publicat in ‚Journal of Diabetes Science and Technology‘ au indicat o imbunatatire a valorilor glicemiei si o scadere a riscului dezvoltarii de boli cardio-vasculare. Un alt studiu publicat in ‚Journal of Nutrition and Metabolism‘ sustine ca dieta epocii de piatra este benefica, printre altele, si pentru ca permite satietatea, prevenind astfel supraponderabilitatea.

Critici: Argumente impotriva dietei Paleo

Ipoteza potrivita carei genele noastre nu au suferit modificari din epoca de piatra nu poate fi sustinuta cu argumente. De asemenea trebuie retinut ca obiceiurile noastre de viata s-au schimbat comparativ cu cele ale stramosilor nostri. Acesta este unul dintre motivele pentru care avem nevoie de o combinatie de hrana diferita comparativ cu inaintasii nostri.

  • Declaratii referitoare la obiceiurile alimentare din epoca de piatra sunt doar speculatii. Nu exista dovezi stiintifice in acest sens.
  • Nu exista o alimentatie a epocii de piatra – obiceiurile alimentare de atunci variau in functie de spatiul de viata si de oferta. Oamenii de stiinta dezbat in continuare in ceea ce priveste consumul de carne si daca acesta presupunea cantitati atat de mari precum cele indicate de aceasta dieta.
  • Un aspect critic il constituie si renuntarea la produsele lactate si cereale. Dieta presupune un consum mai scazut de carbohidrati si unul mai mare de grasimi si proteine. Consumul de proteine este deja prea mare in randul anumitor persoane. De aceea, expertii in nutritie  sfatuiesc impotriva unei cresteri suplimentare a proteinelor asimilate. Un consum prea mare de proteine de origine animala poate avea un efect negativ asupra sanatatii noastre.