De ce este chefirul atat de sanatos?

De ce este chefirul atat de sanatos?

Chefirul este considerat a fi foarte sanatos, deoarece sprijina digestia si sistemul imunitar. In Caucaz, locul din care provine, chefirul este considerat „bautura centenarilor”. Iata cele mai importante aspecte despre chefir:

Ce este chefirul?

Chefirul este o bautura din lapte acru, care se formeaza atunci cand laptele fermenteaza in contact cu ciuperca de chefir. Originar, chefirul era obtinut din lapte de iapa, insa in prezent se foloseste in principal laptele de vaca. Gustul acestei bauturi dense se aseamana cu cel de sana, insa este carbogazoasa.

In functie de procesul de productie, chefirul poate avea un continut scazut de alcool. Pe langa chefirul obtinut din lapte, exista si chefirul de apa, obtinut dintr-o solutie de apa dulce, care se aseamana ca gust bauturii kombucha.

Ce sunt ciupercile de chefir?

Pentru obtinerea chefirului sunt folosite ciupercile de chefir, numite si graunte de chefir, care reprezinta un amestec de drojdii si bacterii. Acestea determina inceperea fermentarii, prin care lactoza este transformata in acizi lactici, alcool si dioxid de carbon. Ciupercile de chefir pot fi cumparate din magazinele naturiste si pot fi folosite de mai multe ori.

Actiunea chefirului asupra sanatatii 

Chefirul este considerat foarte sanatos, deoarece stimuleaza digestia si contine numeroase substante nutritive. Actiunea chefirului este insa mult mai variata:

  • Chefirul contine proteine, vitaminele A, D si B si acizi folici. In plus este o buna sursa de calciu, magneziu, fier si iod. Acestea sunt importante pentru oase, dinti, muschi, nervi, dar si pentru glanda tiroida.
  • Chefirul este apreciat si pentru continutul de probiotice. Spre deosebire de alte produse lactate, cum ar fi iaurtul sau sana, in chefirul traditional regasim pe langa bacteriile acizilor lactici si drojdii si bacterii ale acidului acetic. Aceste microorganisme sprijina flora intestinala, lupta impotriva agentilor patogeni si sporesc forta imunitara.
  • Chefirul cu continut slab de grasime este bogat in proteine, contine putine grasimi si este slab caloric, fapt pentru care este recomandat in timpul dietelor, in shake-uri, alaturi de fructe proaspete si legume. In plus, influenteaza pozitiv metabolismul florei intestinale si poate ajuta in lupta impotriva kilogramelor in plus.
  • Chefirul poate fi de ajutor si pentru obtinerea unui ten frumos – flora intestinala intacta va poate ajuta sa scapati de cosuri si puncte negre. Chefirul poate fi folosit ca ingredient in mastile cosmetice pentru fata.

Chefir in timpul sarcinii 

Ca urmare a procesului de fermentare, chefirul care un continut de alcool intre 0,3 si 2%. La fel ca si in cazul berii fara alcool si a sucurilor de fructe, si chefirul poate fi consumat in timpului sarcinii, dar cu masura.

Deseori, se recomanda consumul de acizi folici in timpul sarcinii, iar acestia se regasesc din plin in chefir. Vitaminele sprijina dezvoltarea celulara, de aceea necesarul creste in timpul sarcinii.

Productia chefirului

Cei care doresc sa obtina chefirul acasa, au nevoie de lapte si de o ciuperca de chefir, pe care le pot depozita intr-un recipient inchis etans, intr-un spatiu intunecat, timp de 2 zile.

Masa obtinuta este apoi strecurata, ciuperca de chefir este recuperata. Pentru obtinere chefirului, puteti folosi orice tip de lapte: de vaca, de capra sau de oaie. Daca laptele folosit are un continut mai mare de grasime, veti obtine un chefir mai cremos. Folositi lapte ecologic pentru un continut mai mare de substante nutritive. Din motive sanitare, este necesara fierberea laptelui proaspat sau folosirea laptelui pasteurizat, pentru a evita contaminarea culturii de chefir cu germeni din lapte.

Chefirul din comert sau obtinut in casa?

Chefirul cumparat difera de cel obtinut in casa. Pentru chefirul obtinut industrial, in locul ciupercii de chefir sunt folosite bacterii si drojdii. Astfel, difera si gustul dar si continutul de alcool.

Chefirul traditional contine alcool, insa este aproape lipsit de lactoza si este recomandat persoanelor care sufera de intoleranta la lactoza. De asemenea, chefirul traditional contine mai multe substante nutritive.

In concluzie

Chefirul nu este doar o bautura racoritoare. Este folosit ca ingredient in nenumarate retete. Nu trebuie sa exagerati insa, deoarece consumul de chefir in exces poate fi daunator, prin afectarea echilibrului florei gastrice. Se recomanda un consum zilnic intre 0,5 si 1 litri. Aceasta cantitate este sanatoasa si sprijina sistemul imunitar.