Cat de sanatoase sunt smochinele?

Cat de sanatoase sunt smochinele?

Smochinele nu sunt doar delicioase, ci si foarte sanatoase. Pe langa fibrele vegetale care sprijina digestia, smochinele contin diferite vitamine si minerale importante precum magneziul si potasiul. Smochinele proaspete au putin mai multe calorii decat merele, pe cand cele deshidratate ar trebui consumate cu masura de cei care tin la silueta.

Mai putine calorii decat v-ati imagina

100 grame de smochine proaspete contin, in medie, 63 kilocalorii (kcal), asadar putin mai mult decat merele care contin aprox. 55 kcal la 100 de grame. 

Insa cand vine vorba de smochinele uscate, valoarea calorica creste la 247 kcal la 100 gr. de smochine.

Smochine – fructe pline de vitamine

Smochinele nu contin aproape deloc grasimi, in schimb sunt pline de vitamine si minerale: 

  • Vitamina A (Retinol) este benefica pentru piele si mucoasa dar si pentru acuitatea vizuala. 
  • Vitaminele B regleaza metabolismul si sunt importante pentru nervi. 
  • Asimilarea de acid folic este esentiala pentru diviziunea celulara si pentru formarea de sange. 
  • Biotina este importanta pentru sanatatea pielii, a parului si a unghiilor. 
  • Smochinele au un continut bogat in magneziu care stimuleaza regenerarea celulara si nivelul de energie din organism. 

In plus, smochinele contin potasiu, fosfor si fier. Potasiul este benefic in reglarea tensiunii arteriale, in timp ce fierul este necesar pentru regenerarea sangelui.

Benefice pentru digestie

Smochinele contin o cantitate mica de acizi si sunt ideale pentru digestie. Datorita nenumaratilor samburi mici din interior, smochinele sunt o sursa importanta de fibre vegetale. Smochinele sunt ideale pentru combaterea constipatiei. Puteti inmuia peste noapte cateva smochine in apa, pe care le puteti consuma a doua zi dimineata, pe stomacul gol, impreuna cu apa in care au fost inmuiate. 

Efectul sanatos al smochinelor

Continutul variat si atat de bogat, fac din smochine un aliment valoros cu nenumarate efecte pozitive asupra sanatatii. Astfel, smochinele sunt benefice pentru:

  • Inima datorita continutului semnificativ de potasiu si magneziu
  • Nervi- in special datorita continutului de vitamine B
  • Concentrare care este stimulata de fructoza si glucoza
  • Oase, deoarece potasiul le protejeaza impotriva osteoporozei
  • Piele, par si unghii
  • Digestie si controlarea greutatii datorita cantitatii mari de fibre vegetale

Smochinele uscate – sursa de energie

Prin uscare, smochinele isi pierd atat continutul lichid, cat si forma originala si devin rotunde si plate. Odata cu pierderea lichidului, nutrientii pe care ii contine sufera si ei modificari. 

Datorita continutul mare de fructoza, smochinele uscate au un continut mai mare de carbohidrati. Astfel smochinele uscate contin aprox. 55 grame de carbohidrati / 100 grame, comparativ cu cele 13 grame care se regasesc in smochinele proaspete. Astfel, valorile nutritive ale smochinelor uscate sunt deosebit de mari, fapt pentru care sunt atat de apreciate in randul sportivilor. 

100 grame de smochine uscate contine circa 3,5 grame proteine si 1,3 grame grasimi. Contin si vitamina A, C si B, in special acid folic. Cu un procent de fibre vegetale de 13%,

Cum le consumam?

Foarte simplu: dupa indepartarea coditei, smochinele pot fi consumate cu totul, fara a necesita decojirea. Nu uitati insa sa le spalati. 

Pentru cei care nu doresc sa consume si coaja: taiati smochina in jumatate si scoateti miezul cu ajutorul unei lingurite. 

Cand smochinele proaspete nu mai sunt in sezon, cele uscate sunt o buna alternativa pe post de gustare sanatoasa. Sunt usor de taiat si pot fi folosite ca ingrediente delicioase in prajituri, dar si in preparatele sarate cu carne si linte.

Smochinele uscate sunt disponibile pe toata durata anului si pot fi pastrate timp de mai multe luni la rece. Stratul alb care le acopera este normal, fiind vorba doar de zahar cristalizat.