Andivele pline de vitamine

Andivele pline de vitamine

Istoria andivei incepe in Belgia in secolul al 19-lea. Fortati de recolta deosebit de bogata, taranii au fost nevoiti sa depoziteze radacinile de andive in solarii intunecate. Dupa un timp le-au gasit inmugurite cu frunzele de andive pe care le cunoastem in prezent. De atunci, andivele sunt foarte apreciate in Belgia unde se estimeaza un consum anual de 9 kg/ andive pe cap de locuitor. Si pe buna dreptate deoarece aceasta planta este plina de vitamine si minerale, iar continutul caloric este foarte redus. Andivele sunt recoltate iarna si se numara astfel printre deliciile proaspete de care ne putem bucura in sezonul rece.

Continutul valoros al andivelor 

Andivele apartin familiei Asteraceae. Plantele din aceasta familie sunt recunoscute pentru calitatile terapeutice si de gust, precum arnica si anghinarele. Frunzele de andive sunt bogate in vitamina B1, B2 si vitamina C, precum carotenul. In plus, aceasta leguma contine fosfor, potasiu si calciu. Cu o valoarea calorica de numai 17 kcal la 100 grame, o puteti consuma fara mustrari de constiinta in privinta siluetei.

Gustul amar al andivelor se datoreaza printre altele substantei lactucopicrinei (numita in trecut  Intibina). Aceasta substanta amara joaca un rol benefic in procesul digestiv, stimuleaza vezica biliara si pancreasul. Ambele sunt responsabile pentru productia altor hormoni si enzime importante, care permit preluarea de substante din hrana. In plus, substantele amare par sa reduca tensiunea arteriala si sa calmeze durerile. 

De asemenea, andivele sunt bogate in fibre vegetale si inulina. Aceste substante joaca un rol important in prevenirea afectiunilor colonului cum ar fi cancerul de colon. Frunzele deschise la culoare au efect diuretic si joaca un rol important in reglarea aportului acizi – baze in organism. Aceste proprietati recomanda andivele in special persoanelor reumatice. 

Ce trebuie sa stiti despre andive 

Daca nu tolerati gustul amar al andivelor, puteti decupa tija mediana unde sunt depozitate majoritatea substantelor amare. Daca simtiti ca si frunzele sunt inca prea amare pentru gustul dvs., lasati-le timp de cateva minute in apa sarata calduta sau in lapte. Aceasta metoda va reduce gustul amar insa va afecta si efectul benefic pentru sanatate al acestora.

Andivele sunt potrivite nu doar pentru pregatirea salatelor proaspete ci si pentru ghivecele de legume sau chiar ca garnitura. Lasati-va inspirati si incercati diferite retete. Cel mai bun gust este insa cel al frunzelor proaspete, presarate cu un dressing de suc de fructe, mandarine sau miere. Gustul amar este astfel redus si proprietatile nutritive sunt pastrate.

3 sfaturi practice pentru pastrarea si pregatirea andivelor

  • Pentru a evita accentuarea gustului amar, pastrati andivele intr-un spatiu intunecat si racoros
  • Adaugati suc de lamaie atunci cand caliti frunzele pentru a le pastra culoarea verde, proaspata!
  • Stiati ca puteti afla cu ajutorul andivelor daca tigaia pe care o folositi contine fier? In contact cu fierul, andivele de innegresc