Alimentatia si stilul de viata vegan

Alimentatia si stilul de viata vegan

Alimentatia vegana presupune renuntarea la toate alimentele de origine animala. La toate? Și ce mai putem manca fara a ne pune in pericol sanatatea? Acestea se numara printre intrebarile pe care veganii le aud cel mai frecvent. Cu toate acestea se simt bine, fara a consuma produse si alimente de origine animala.

De ce sa alegeti un stil de viata vegan?

Motivatiile pot sa difere in randul veganilor, insa cea mai des intalnita este dorinta de a proteja animalele, deoarece un stil de viata vegan presupune pe langa o alimentatie vegana, si renuntarea la a folosi price produse de origine animala. Un stil de viata vegan 100% a devenit aproape imposibil in vremurile pe care le traim, deoarece foarte multe produse au origine animala sau au legatura cu animalele: de la administrarea de medicamente, imbracaminte, cosmetice, detergenti pentru casa si multe altele. 

Într-o vreme in care cresterea industriala a animalelor, testele desfasurate pe animale si fermele industriale au devenit un aspect comun, acestea joaca un factor cheie pentru vegani. În productia alimentelor se folosesc in special produse animale, deoarece sunt mai ieftine decat cele vegetale sau sintetice. 

Alimentatia vegana este sanatoasa 

Un alt motiv pentru alegerea alimentatiei vegane este cel al sanatatii. Alimentatia sanatoasa si echilibrata presupune un consum mare de legume si fructe, si putina carne. Pentru prevenirea si tratarea aproape a tuturor bolilor se recomanda si chiar se impune o alimentatie sanatoasa. Printre afectiunile cel mai des intalnite se numara obezitatea, a carei cauza consta intr-o alimentatie nesanatoasa, bogata in colesterol si grasimi. Astfel ca alegerea unei alimentatii vegane sunt argumentate si din acest punct de vedere. 

În cazul a numeroase afectiuni, cum ar fi scleroza multipla, reumatismul sau ca sprijin in tratarea cancerului, se recomanda o alimentatie cu un aport scazut de alimente de origine animala. Trendul este ascendent in ceea ce priveste alimentatia vegana.

Componentele bucatariei vegane 

Bucataria vegana poate fi variata si gustoasa. Renuntarea la produsele de origine animala nu presupune automat o limitare fada. Bucataria vegana inlocuieste multe dintre alimentele animale, fara a face compromisuri in ceea ce priveste gustul. Laptele este inlocuit cu lapte de orez, de soia sau de ovaz.

Se poate renunta la oua fara probleme, sau puteti apela la asa numitul inlocuitor de oua, un praf vegetal obtinut din proteina de soia. Pentru coacere puteti renunta complet la oua sau le puteti inlocui cu ulei.

Gelatina obtinuta din tesuturile conjunctive provenite de la porci si vite se regaseste in nenumarate alimente ca agent de ingrosare. Alternativele vegane ar fi agarul, pectina din fructe si faina din boabe de roscova. Carnea este inlocuita deseori cu bine-cunoscutul tofu.

Tofu ca alternativa pentru carne 

Tofu are consistenta unei branze moi, un gust neutru si este obtinut din boabe de soia. Reprezinta un ingredient de baza in gastronomia asiatica, fiind intalnit din ce in ce mai des si in bucataria din vest, in special in randul veganilor si al vegetarienilor. Tofu este bogat in proteine, fiind potrivit pentru pregatirea felurilor principale de mancare, dar si a deserturilor, si este o alternativa optima pentru vegani. De asemenea, carnea poate fi inlocuita si cu avocado, soia sau ciupercile pleurotus.

Cu cat cererea de alimente vegane creste, cu atat se dezvolta si oferta. Astfel, pe piata este disponibila branza vegana obtinuta din soia, tofu de matase, drojdia nutritiva. Printre alimentele pe care le evita veganii se numara si mierea. În alimentatie, mierea este inlocuita cu sirop de sfecla de zahar, de agave sau de artar.

Aportul de calciu a carei lipsa reprezinta un argument deseori folosit impotriva alimentatiei vegane, poate fi asigurat prin consumul de napi, broccoli, nuci, seminte de susan.