Alimentatia la varsta a treia

Alimentatia la varsta a treia

Odata cu inaintarea in varsta, multe persoane au de infruntat schimbari majore ale conditiilor de trai, ca urmare a scaderii continue a propriilor forte. Activitatile care erau candva foarte simplu de realizat, necesita din ce in ce mai mult efort odata cu inaintarea in varsta. Pentru a ne pastra fortele si independenta pentru un timp cat mai indelungat, alimentatia sanatoasa este decisiva.

Atentie la scaderea in greutate 

In timp de la varsta mijlocie, kilogramele in plus constituie o problema, odata cu inaintarea in varsta se observa o tendinta de slabire si carente in alimentatie. Varsta inaintata si diferitele afectiuni sunt insotite constant de probleme de alimentatie.

Atunci cand regimul alimentar nu este suficient de variat sau cand aportul de calorii este sub 1500 kcal pe zi, nu se poate garanta un consum suficient de substante nutritive. Urmarile contau intr-un aport redus de nutrienti vitali cum ar fi proteine, vitamine si minerale. Corpul apeleaza la rezerve si greutatea incepe sa scada, iar pe fondul altor probleme de sanatate, organismul nu se mai poate apara.

Recuperarea greutatii este dificila, mai ales la varsta inaintata, fapt pentru care se recomanda contracararea acestor situatii din timp. Daca greutatea corporala scade drastic in cateva saptamani, va simtiti mereu slabiti, obositi sau apatici, consultati medicul de familie.

Atentie la selectia si pregatirea corecta 

Persoanele foarte in varsta au nevoie de mai putina energie, necesarul de nutrienti insa de mentine. Selectia corecta a alimentelor este foarte importanta chiar si pentru varsta a treia. Se recomanda alegerea alimentelor cu densitate mare de nutrienti. Printre acestea se numara:

  • Legume, fructe
  • Produse din faina integrala 
  • Lactate, carne macra,
  • Peste, pui, oua,
  • Leguminoase si 
  • Uleiuri vegetale .

Pregatirea felurilor de mancare nu trebuie trecuta cu vederea. Odata cu inaintarea in varsta apar problemele de masticatie si inghitire dar si reducerea apetitului.

Atunci cand servirea mesei nu mai prezinta nici o placere 

Persoanele in varsta se confrunta des cu scaderea apetitului. Cauzele acestui aspect sunt diverse. Perceptia gustului scade simtitor, deoarece numarul papilelor gustative se reduce. Sunt afectate in special papilele care resimt senzatia de dulce si sarat. Și simtul mirosului are de suferit. Astfel, limita de perceptie este de pana la 12 ori mai inalta la persoanele in varsta fata de adultii mai tineri.

Dat fiind faptul ca gustul si mirosul mancarurilor sunt responsabile intr-o buna masura pentru placerea mesei, limitarea acestora afecteaza considerabil pofta de mancare. Incercati sa stimulati simturile gustului si mirosului atunci cand pregatiti masa.

  • Condimentati mancarurile.
  • Nu apelati la sare ci la condimente proaspete: curry, usturoi, nucsoara. Mirosul intens va stimula apetitul.
  • Aranjati mancarea in asa fel incat sa va stimuleze si vizual.
  • Retineti ca anumite medicamente pot afecta pofta de mancare. Discutati acest aspect cu medicul dvs. Uneori, simpla schimbare a orei de administrare a medicamentelor, poate avea efecte benefice.

Portiile devin mai mici 

Ca urmare a activitatii sporite a factorilor de satietate din tractul gastro-intestinal si a modificarilor sistemului de satietate coordonat hormonal la nivel central, persoanele in varsta resimt satietatea mai devreme. Astfel, portiile de mancare se restrang in cantitate.

  • Mancati mai multe portii mici de-a lungul zilei, pentru a va asigura cantitatea necesara de substante nutritive. Luati micul dejun imediat dupa ce va dati jos din pat si incheiati ziua cu o gustare mica inainte de somn. Consumati cel putin o masa calda pe zi.
  • Pregatiti-va gustari pentru intreaga zi: un sandvici delicios, un mar feliat, un pahar de iaurt si o felie de placinta cu fructe.

Nu uitati sa consumati lichide. Deoarece nu doar apetitul are de suferit, dar si senzatia de sete scade. Pentru a nu uita sa beti apa, apelati la un plan de hidratare.

Probleme de masticatie si inghitire 

Odata cu varsta apar si problemele de masticatie, datorate caderii dintilor si a protezelor nepotrivite. In plus, seniorii sufera si de probleme de inghitire si de uscare a cavitatii bucale.

Multe alimente necesita o masticatie intensa, fapt pentru care legumele si fructele crude, painea integrala si carnea sunt evitate iar planul de alimentatie devine monoton, ajungand sa se restranga la alimente usor de mestecat cum ar fi budinca de orez, supe de lapte, budinci si piure de cartofi.

  • Hidratati-va suficient pentru a sprijini productia de saliva.
  • Maruntiti alimentele greu de mestecat: tocati, macinati sau pasati fructele proaspete si legumele, taiati carnea in bucati mici.
  • Indepartati partile tari ale alimentelor: decojiti fructele, taiati coaja painii, indepartati coaja greu de mestecat a mezelurilor.
  • Optati pentru sortimentele de paine moale dar fabricate din faina integrala, spre exemplu graham.
  • Inlocuiti alimentele tari cu unele similare: peste in loc de carne, omleta in locul ochiurilor, branza moale in locul celei maturate, cartofi in loc de orez, piure in locul cartofilor prajiti.
  • Optati pentru pregatirea adecvata a alimentelor: alegeti carne tocata, pregatiti in aburi legumele si fructele, folositi faina integrala fin macinata.

Problemele de digestie 

Odata cu inaintarea in varsta, creste si frecventa constipatiei. Astfel, 40% din persoanele de peste 60 de ani se plang de probleme de constipatie si digestie. Dupa 75 de ani, numarul celor afectati creste considerabil. Femeile sunt afectate cu o frecventa de trei ori mai mare decat barbatii. Consumul zilnic de fibre vegetale in combinatie cu o hidratare adecvata, ajuta la functionarea sistemului digestiv.

Trebuie retinut insa ca nici dieta saraca in fibre, nici consumul insuficient de lichide nu constituie cauza principala a constipatiei. In cazul constipatiei acute, consultati medicul pentru a stabili cauza principala a acesteia.

Cand gatitul nu va mai face placere

Multe persoane au de infruntat pierderea partenerilor de viata. Pentru multi, aceasta pierdere aduce cu sine schimbari majore de viata. Se instaleaza doliul si singuratatea. Deseori lipseste motivatia pentru activitatile zilnice. Mesele devin doar ingerarea de hrana, deoarece compania lipseste, iar pregatirea felurilor de mancare pentru o singura persoane este privita ca un efort inutil. Se instaleaza astfel monotonia in planul de alimentatie, care poate culmina cu malnutritie.

Incercati sa priviti in continuare masa si pregatirea felurilor de mancare ca pe una din placerile vietii.

  • Incercati pe cat posibil sa luati masa in companie. Poate ca si alte persoane in varsta sufera de aceleasi probleme ca si dvs. Pregatiti impreuna retetele preferate. Și cumparaturile sunt mai placute in compania altora.
  • Pregatiti o atmosfera placuta pentru masa. Asezati o fata de masa frumoasa, aprindeti lumanari, chiar si atunci cand serviti masa singur.

Cateringul este o alternativa 

Atunci cand pregatirea mesei devine o activitate prea obositoare, „mesele mobile” reprezinta o buna alternativa. Inainte de a va decide pentru un furnizor, informati-va asupra diferitelor oferte si servicii. Preturile si calitatea difera considerabil.

Testele de piata au aratat ca anumiti furnizori prezinta deficite in ceea ce priveste continutul de substante nutritive din hrana. De asemenea, s-a constatat ca anumite feluri de mancare sunt prea grase, iar nivelul de carbohidrati si fibre vegetale este prea mic. Nici continutul de vitamine si minerale (in special calciu, magneziu si acizi folici) nu s-a dovedit a fi mereu satisfacator.

  • De aceea, solicitati un meniu de proba inainte de a va decide asupra unui furnizor. Evaluati gustul si aspectul.
  • Verificati daca ambalajul contine informatii cu privire la continutul nutritional si ingrediente. De asemenea, asigurati-va ca puteti citi eticheta cu usurinta.
  • Verificati ambalajul si manevrabilitatea produsului. Ambalajul trebuie sa fie usor de desfacut, de manevrat (ex: incalzire, reumplere etc.) si de inteles.
  • Faceti-va o prim impresie asupra serviciului de livrare (punctualitate, disponibilitatea personalului).
  • Solicitati un plan saptamanal respectiv lunar si ritmul in care se repeta felurile de mancare. Comparati aceste planuri de meniu cu diferite alte servicii mobile.
  • Solicitati informatii cu privire la diferitele diete, pentru diabetici, pentru feluri de mancare, hrana pasata, feluri de mancare vegetariana etc. 
  • Verificati daca oferta contine zilnic legume si fructe proaspete.
  • Comparati preturile si conditiile de livrare.

Tratati ofertele cu un ochi critic. Doar asa veti astepta ora mesei cu interes si cu pofta de mancare.