Tulburarile de frica: Ce terapii exista?

Tulburarile de frica: Ce terapii exista?

Este important ca cei afectati sa se adreseze specialistilor. Cu cat o tulburare de frica este mentinuta mai mult timp (eventual nedetectata), cu atat va fi mai grea depasirea starii. Medicul va elimina orice cauze corporale sau alte tulburari care ar putea sta la baza fricii (cum ar fi depresia, schizofrenia).

Tratamentul poate fi de durata, succesul nu depinde de terapeuti si de masuri, ci si de forma de tulburare si bineînteles de motivarea pacientului. Astfel, clarificarea acestuia cu privire la tulburare, procesul normal si posibilitatile de tratament reprezinta conditiile de baza pentru o buna colaborare între terapeut si pacient.

Metodele clasice:

În centru se afla metodele de tratament nemedicamentos; medicamentele precum antidepresivele, benzodiazepina (calmante) sau betablocante- sunt folosite sub forma de sprijin temporar, reducerea simptomelor organice sau tratarea crizelor acute. Cele mai cunoscute forme de tratament sunt urmatoarele:

  • Tratament comportamental cognitiv: Deprinderea unor noi modele comportamentale si de gandire (în special în cazul fobiilor, a tulburarilor de panica)
  • Terapia prin expunere (Flooding = suprastimulare): depasirea starii de frica prin confruntarea cu situatiile care provoaca teama, în pasi mici (în special în cazul fobiilor specifice si a anumitor tulburari de frica generalizate)
  • Tehnici de relaxare: (ex: antrenament autogen, relaxarea progresiva a muschilor, meditatia Yoga, Tai Chi) pot completa terapia prin expunere, în special în cazul starilor de teama generalizata

Metode alternative

Pe langa acestea, exista si terapii alternative. Eficienta acestora a fost demonstrata stiintific numai partial, însa merita discutate cu terapeutul, pentru fiecare caz în parte. Iata cateva:

  • EFT: tapping – poate fi aplicata direct de cel afectat
  • EMDR: Desensibilizarea si restructurarea prin miscarea ochilor. Este foarte eficienta pentru tratarea sindromului de stres post-traumatic
  • Exercitii de coerenta cardiaca: o forma a procesului biofeedback, foarte des folosita pentru depasirea starilor de stres
  • Acupunctura
  • Homeopatie
  • Exercitiile de respiratie
  • Exercitii de autosugestie
  • Tratament cu lumina -  simularea rasaritului (spre exemplu cu un desteptator special), influentand astfel ceasul biologic
  • Alimentatie, spre exemplu: acizi grasi omega-3 si renuntarea la consumul de zahar
  • Sport: respectiv activitate fizica regulata

Caror elemente trebuie sa le acordati atentie?

Nu sunteti singuri – una din zece persoane sufera de o forma patologica de teama. Nu are nici un rost sa ignorati teama, sa evitati acele situatii care va provoaca teama. Tulburarea se va accentua si va deveni mai greu de tratat pe termen lung.

Adresati-va unui profesionist sau discutati mai întai cu o persoana de încredere cu privire la situatia dvs. Cautati sprijin într-un grup de terapie.

Nu apelati la calmante si alcool – veti înrautati problemele, în loc sa le rezolvati.

Fiti curajosi –infruntați-va problema!