Schimbul de noapte

Schimbul de noapte

De la descoperirea electricitatii, omul nu mai este conditionat sa doarma noaptea si sa lucreze ziua, insa ritmul ceasului nostru intern a ramas neschimbat. Pompierii, personalul de zbor, asistentele medicale, angajatii din Call-Center si multi altii care lucreaza in schimburi de noapte trebuie sa isi adapteze orele de somn in functie de programul de lucru, fapt ce poate afecta in mod major organismul. Consecinta: boli profesionale. Patru din cinci angajati care lucreaza in schimburi de noapte sufera de tulburari de somn. Specialistii in medicina muncii  le recomanda angajatilor care muncesc in schimburi de noapte sa se odihneasca suficient in timpul zilei si atrag atentia asupra faptului ca somnul de zi nu este echivalent cu somnul de noapte, din punct de vedere al beneficiilor.

 

Tulburari de somn de pe urma schimburilor de noapte

Nu doar ceasul intern ci si zgomotul de peste zi poate intrerupe orele de somn din timpul zilei, astfel ca numerosi angajati ajung sa fie permanent privare de somn. Orele de somn le sunt intrerupte iar somnul nu este la fel de profund ca cel din timpul noptii. Studiile au demonstrat ca angajatii care lucreaza noaptea, dorm in medie cu 2-4 ore mai putin decat colegii lor care lucreaza ziua.

 

Sfaturi pentru evitarea problemelor de somn

  • Faza principala de somn nu trebuie sa fie mai scurta de patru ore. Cate un ”pui de somn” la pranz le poate reincarca bateriile. In total, sunt necesare minim sapte ore de somn pentru a-si putea mentine concentrarea si capacitatea de munca in timpul schimbului de noapte.
  • Folositi pentru somn cea mai linistita incapere din casa – cat mai departe de bucatarie, de hol si de baie.
  • Telefonul si soneria trebuie deconectate si daca in locuinta se mai afla si alti membri, trebuie inlocuite cu semnale optice. De asemenea, anuntati-i si pe cei din jur- prieteni si vecini- ca nu doriti sa fiti deranjat in timpul zilei. De asemenea, puteti incerca si dopurile pentru urechi si mastile pentru ochi pentru un somn cat mai profund.
  • In plus, asigurati aceleasi conditii pentru somnul din timpul zilei ca pentru cel din timpul noptii: dormitorul trebuie sa fie bine aerisit si intunecat. Temperatura camerei nu trebuie sa depaseasca 18 grade.

 

Schimbul de noapte si starea de sanatate

Angajatii care lucreaza in schimburi de noapte au atat probleme cu somnul din timpul zilei cat si dificultati  de concentrare in timpul noptii. Oboseala atinge nivelul maxim intre orele 2-5 dimineata. Este important sa respectati pauzele scurte si dese in timpul schimbului de noapte pentru a reusi sa va mentineti concentrarea in timpul activitatii. De asemenea, spatiile bine luminate si aerisite, cu temperaturi usor scazute pot ajuta angajatii sa isi mentina starea de trezire. In plus, angajatii ar trebuie sa evite pauzele de masa foarte grele in timpul noptii.

Pentru a reduce la minim efectele pe care schimbul de noapte le are asupra organismului, specialistii recomanda sistemele de schimb rotative. Ordinea schimbul I, schimbul III si schimbul III este mai usor de tolerat de organism si de ceasul intern comparativ cu sistemul antiorar. De asemenea, terapia cu lumina poate ajuta la reglarea echilibrului intre fazele de somn si de trezire.