Masuri impotriva regurgitatiei

Masuri impotriva regurgitatiei

Regurgitatia (lat. „Ructus“) este o problema care poate aparea indiferent de varsta, de regula dupa consumarea unei mese bogate in preparate grase, dulci sau carbogazoase. Exista insa si situatii cant regurgitatia poate constitui o problema de sanatate serioasa.

Cauze

Regurgitatia este un indicator al prezentei aerului in stomac. Prin inghitirea bolului alimentar, aerul ajunge in tractul digestiv. Aerul inghitit si gazele din bauturile carbogazoase sunt eliminate printr-o eructatie.

Aerul este format si prin procesul de digestie, in special atunci cand trebuie digerate preparate prajite, grase, dulciuri cu frisca sau salate bogate in fibre vegetale. Aerul creat va incerca sa isi gaseasca o cale spre exterior, fie prin eructatie, fie va provoca balonari.

Indigestia acida – regurgitatia acida

Regurgitatia acida – atunci cand sucurile stomacale ajung in cavitatea bucala (reflux) si sunt insotite de dureri in capul pieptului (indigestie acida) -este deosebit de neplacuta. Indigestia acida se poate produce si in afara unei boli, daca insa episoadele de indigestie acida se repeta, iar durerile sunt tot mai frecvente si se observa o modificare a mucoasei esofagului, se poate vorbi deja de o boala a refluxului gastroesofagian. De regula, boala poate fi accentuata de sederea a pat, de consumul de alcool, nicotina si stres.

Indiciile unei regurgitatii patologice

Regurgitatia frecventa in sine nu este periculoasa. Sunt neplacute simptomele care o insotesc: mirosul neplacut al gurii, durerile toracice sau starea de rau. Regurgitatia nocturna poate provoca tulburari de somn, iar starea permanenta de satietate poate conduce la o scadere in greutate.

Atunci cand mucoasa este in contact prelungit cu sucul gastric acid, celulele mucoasei incep sa se modifice, fiind posibila chiar si formarea de celule cancerigene.

In cazuri rare, regurgitatia poate indica un blocaj al bolului alimentar in tractul gastrointenstinal, cum ar fi de exemplu o tumoare. Daca regurgitatia este insotita si de probleme la inghitire sau scadere in greutate, se recomanda consultarea unui medic pentru stabilirea cu certitudine a cauzei.

Schimbarea obiceiurilor alimentare

Pentru a evita formarea aerului in stomac, uneori poate fi de ajutor schimbarea obiceiurilor alimentare. Bauturile carbogazoase (bere, cola etc.) introduc in stomac gaze care pot provoca regurgitatia. Alimentele care stimuleaza productia de gaze ar trebui consumate numai cu masura sau chiar evitate complet. Printre acestea se numara salata cruda, ceapa, produsele din faina integrala, leguminoasele. In plus, hrana trebuie consumata constient si incet pentru a evita inghitirea de aer. Concentrati-va asupra hranei si evitati sa vorbiti in timp ce mestecati.

Masuri naturale impotriva regurgitatiei

Dupa masa, digestia poate fi stimulata prin miscare. O plimbare va fi mult mai eficienta pentru digestie in locul unui pui de somn. Daca suferiti de regurgitatie si dureri toracice, ati putea incercati sa dormiti cu jumatatea superioara a corpului intr-o pozitie usor ridicata fata de jumatatea inferioara (folositi cateva perne in plus).

Evitati pe cat posibil substante iritante precum alcoolul, nicotina, preparatele foarte grase sau foarte dulci. Pentru alinarea disconfortului incercati ceaiul de chimen sau fenicul. Daca niciuna din aceste masuri nu este de ajutor, apelati la sfatul unui medic.

12 sfaturi pentru prevenire

  • Optati pentru apa plata in locul celei carbogazoase
  • Mancati incet si constient
  • Mancati sau vorbiti – evitati cele doua activitati concomitent
  • Mestecati bine hrana
  • Consumati numai cu masura preparatele grase
  • Reduceti consumul de hrana greu digerabila
  • Nu va aplecati, nu va asezati in pozitie culcat (clinostatism) si nu faceti efort fizic, cel putin 30 minute dupa masa
  • Dormiti cu jumatatea superioara a corpului usor mai ridicata fata de jumatatea inferioara
  • Reduceti factorii de stres
  • Evitati alcoolul, cafeaua, nicotina
  • Optati pentru mai multe mese mici in locul meselor mai bogate si mai rare
  • Masa de seara ar trebui servita cu minim 3 ore inainte de a merge la culcare, dar nu mai tarziu de orele 19.00- 20.00.
  • O plimbare pentru stimularea digestiei este preferabila in locul unui pui de somn
  • Evitati pantalonii si curelele stramte