Ce este somnolenta postprandiala?

Ce este somnolenta postprandiala?

Este un simptom intalnit la milioane de persoane pentru care nu exista remediu. Ne grabim spre cantina la masa de pranz, unde mancam o supa, un fel principal de mancare si desert iar cand ne intoarce la birou suntem cuprinsi de o stare de oboseala extrema.

Diagnostic: somnolenta postprandiala (food coma) Inaintea pranzului ne simtim eficienti, concentrati si motivatia sunt la cote inalte si sarcinile de serviciu par sa-si gaseasca rezolvare, dupa masa de pranz, cele mai simple sarcini devin imposibil de rezolvat. Simtim cu ochii devin tot mai grei, gandurile par sa conduca toate spre un pui de somn pe canapea, si nici cafeaua nu pare sa mai aiba vreun efect.

Somnolenta postprandiala: un pui de somn ar putea fi solutia

Somnolenta postprandiala este un fenomen natural. Dupa masa, stomacul are nevoie de o cantitate mare de sange pentru a transporta nutrientii consumati inspre ficat. Urmare: tensiunea arteriala scade, iar noi devenim somnorosi, inerti.

La aceasta stare se adauga si urmatoarea certitudine: in general, intre orele 13-14 organismul uman se afla in cel mai scazut punct al eficientei. Astfel ca un pui de somn ar putea fi solutia ideala. Expertii recomanda 10-20 de minute de somn care sunt suficiente pentru recapatarea energiei si depasirea cu bine a somnolentei postprandiale. Somnul de pranz nu ar trebui sa depaseasca 30 de minute, deoarece circulatia se schimba si somnolenta va fi si mai puternica decat inainte.

Evitarea somnolentei postprandiale

Din pacate, majoritatea sefilor nu apreciaza daca angajatii isi asaza capul pe tastatura in locul mainilor. In plus, biroul nu este cel mai comod loc pentru un pui de somn. Ati putea incerca depasirea starii de somnolenta cu autorul unui rebus sau a unor jocuri cu intrebari jucate cu colegii.

Persoanele care doresc sa evite somnolenta postprandiala nu trebuie insa sa adopte un regim strict. Este de ajuns daca inlocuiti friptura sau preparatele grele de carne cu o salata sau o supa. Alimentele usor de digerat, si sarace in calorii nu vor suprasolicita stomacul in timpul digestiei, lasandu-va suficienta energie si dupa masa de pranz.

O plimbare scurta dupa masa de pranz poate avea un efect benefic pentru digestie, similar unui reprize de somn de 10-20 de minute. Daca insa timpul nu va permite, incercati ca dupa masa de pranz sa urcati pe scari, evitand liftul. Miscarea va fi benefica pentru sistemul circulator, va asigura oxigenul necesar organismului, evitand astfel instalarea starii de somnolenta postprandiala.